حسين حيدري نيا
اجتماعی.هنری.مذهبی.سیاسی.فرهنگی
 
 

منو از اخر بازي نترسون        نگو كه عزم ما تسليم ميشه


حالا هي دور ما ديوار پركن       مگه اين عشق هم تحريم ميشه

   



قالیباف:بهره برداری از پروژه امام علی (ع) بعد از ۴۰ سال/ پروژه های تهران با روحیه جهادی به ثمر نشست/ تجلیل از کارگران پروژه+ تصاویر

Photo-812

مرد عمل: شهرداری تهران توانست یک کاری که حدود ۴۰ سال به زمین مانده بود را در طول ۲۲ ماه به نتیجه برساند و این امر جز توجه به فرهنگ جهادی محقق نمی شد. شهردار تهران با بیان اینکه همه پروژه هایی که در شهر تهران اجرا شد با فرهنگ و روحیه جهادی و ایثار به نتیجه نشست گفت : فرهنگ جهادی یعنی دوری از اختلاف و تنش و فضای کار و صمیمیت و اینکه همه مدیران در همه سطوح در کنار یکدیگر بمانند و با وحدت رویه و همدلی با یکدیگر سخن بگویند تا نتیجه آن خیر و برکت شود.

دکتر محمد باقر قالیباف امروز در مراسم تقدیر از دست اندرکاران پروژه بزرگراه امام علی (ع) با بیان این مطلب اظهار کرد : خدا را شاکرم که در ماه رجب و ایام میلاد نهمین اختر امامت و در آستانه ۱۳ رجب و سالروز ولادت امام علی (ع) به دست شما همسنگران و همرزمان خودم و کارگران و مهندسان و همه افرادی که در این پروژه نقش ایفا کردند، بزرگراه امام علی (ع) به بهره برداری رسید.وی افزود: برای این پروژه در حدود بیست ماه و اندی پیش تصمیم گیری شد و آن زمان همه دست به دست هم دادیم و قرار گذاشتیم تا روز ۱۳ رجب که روز مولود کعبه است این بزرگراه را به ملت ایران و شهروندان ولایت مدار تقدیم کنیم.قالیباف با بیان این که شاید آن روز چنین تصوری برای همه ما بسیار سخت و دور از دسترس بود خاطر نشان کرد : این که احساس کنیم کارگران، مهندسان و سرمایه گذاران عمرشان برای کسب پول می گذارند ظلم است و این بسیار کم لطفی است و بی توجهی به کار ، کارگر و شرف انسان هایی است که برای انسانیت خود و خدمت به هم نوع خود کار می کنند و عمر خود را برای خدمت به خلق خدا می گذارند.وی با اشاره به این که این پروژه و سایر پروژه ها با یک فرهنگ جهادی انجام شد گفت : پروژه بزرگراه امام علی (ع) ۴۰ سال بر زمین مانده بود و هرکس فکر می کرد که این پروژه ۷ هزار ملک و ۱۲ هزار نفر افرادی را دارد که می تواند مدعی این محدوده باشند و با توجه به چنین کار اجرایی بزرگی آن را قبول نمی کرد و اگر امروز شاهد این اتفاق هستیم به دلیل تکیه بر فرهنگ جهادی بود که از ویژگی اش آن است که کارمند را به عنوان روزمزد بگیر محسوب نمی کند و آن را یک مجاهد و خدمتگزار می داند و مبارزی که همه وجود خود را در اختیار ملت خود قرار داده است .شهردار تهران با اشاره به ۲ مهندسی که در اجرای این پروژه به شهادت رسیدند گفت : این افراد برای خدمت به خلق خدا می خواستند تا کاری کنند که ایمنی این پروژه برای شهروندان شهر تضمین شود و این کار به هیچ وجه با پول قابل قیاس نیست و این زحمت و روحیه ای که در این پروژه وجود داشت با فرهنگ ایثار و روحیه خدمتگزاری بوده است و این که دست اندر کاران آن اعضا و جوارح خود را برای خدمت به بندگان خدا مستهلک کردند نه در راه باطل .قالیباف در ادامه اظهار کرد: فرهنگ جهادی یعنی خدمت بی منت به مردم و حفظ کرامت های انسان و سرعت و دقت در کار و علاوه بر آن عقلانیت و خرد جمعی و بها دادن به علم دانش و اینکه پیشکسوتان خو را ارج دهیم و به تجربه آنها امیدوار باشیم و به آن تکیه کنیم.

شهردار تهران افزود: فرهنگ جهادی فرهنگ محبت و گذشت و صبر و مقاومت است که آن را در این پروژه دیدم و همه مردم این مناطق و یکایک دست اندرکاران در آن سهیم بودند و همچنین فرهنگ جهادی و روحیه کار به معنای آن است که در برابر مشکلات و فشارها تسلیم نشویم و مقاومت کنیم و انصافا همه به سهم خود از خود گذشتند و دو تن نیز به شهادت رسیدند.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: فرهنگ جهادی یعنی دوری از اختلاف و تنش و فضای کار و صمیمیت و اینکه همه مدیران در همه سطوح در کنار یکدیگر بمانند و با وحدت رویه و همدلی با یکدیگر سخن بگویند تا نتیجه آن خیر و برکت شود. در این پروژه نیز که در کمتر از ۲۲ ماه به نتیجه رسید و همه امروز از آن لذت می برند شاهد آن بودیم.

شهردار تهران ادامه داد : امروز بیش از هر زمان دیگری مردم ما و جوامع شهری و روستایی نیازمند این فرهنگ جهادی هستند تا دست به دست هم داده و از این ظرفیت استفاده کنیم و تنها راه پیشرفت کشور نیز همین است.

وی خاطر نشان کرد : امروز هم که افکار عمومی اعم از دوست و همراه ، موافقان و مخالفان انقلاب و یا آنان که خیر و شر می خواهند اتفاق نظر دارند که تهران در مسیر پیشرفت و عدالت است و در آن امید و عدالت و اعتماد وجود دارد و همه مردم امروز با اعتماد از مجموعه مدیریت شهری نگاه می کنند و این از ویژگی های فرهنگ جهادی است و به همین خاطر دست یکایک شما را می بوسم.

قالیباف تصریح کرد: هر چند در چنین مراسمی افرادی مانند من در پشت تریبون قرار می گیرند اما ما به نمایندگی از شما راد مردانی هستیم که چنین زحمات بزرگی را می کشید و همیشه عزت و زحمات شما در پیشگاه خداوند محفوظ است و همچنین از همه مردم مناطق ۷ ، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۲۰ که در طول اجرای این پروژه اذیت شدند حلالیت می طلبم و مطمئنا امروز با این پروژه آنان آسایش نسبی را خواهند داشت.

قالیباف همچنین در ادامه از همه کارکنان دولتی و غیر دولتی، راهنمایی و رانندگی و مشاوران و پیمانکارانی که در اجرای این پروژه زحمت کشیدند و چنین افتخار بزرگی را برای شهر و کشور خلق مردند تشکر کرد.



images-8

مرد عمل: می توان فرهنگ و مدیریت جهادی را به عنوان پیش نیاز جهاد اقتصادی معرفی نمود. زیرا لازمه جهاد اقتصادی وجود مدیران جهادی است. فرهنگ و مدیریت جهادی در برهه ای از انقلاب با عملکرد خوبش توانست مورد عنایت و توجه عام و خاص قرار گیرد. تا جایی که اگر هدف، تلاش بیشتر، سریعتر، دلسوزانه‌تر و با جدیت باشد گفته می‌شود که باید بصورت جهادی انجام گیرد.

جهاد یعنی تلاش و کوشش در راه ارزش های والا…» پس جهاد، فقط جنگ نیست! جهاد به معنی کوشش وسعی است که قدمتی به اندازه قدمت بشریت دارد. جهاد تلاش اعتقادی، خودآگاهانه، همه جانبه، همگانی و همیشگی است. جهاد چه در سطح خرد ( مبارزه با نفس ) و چه در در سطح کلان ( پیکاری اجتماعی برای محو ظلم و بی عدالتی ) از انگیزه‌های درونی افراد سرچشمه می‌گیرد.

قالیباف و اندیشه مدیریت جهادی

مدیریت و کار جهادی، یکی از پررنگ ترین وجوه کاری دکتر قالیباف در رزومه کاری و مدیریتی وی محسوب می شود. انجام طرحها و پروژه های مختلف و طرحهای کلان با امکانات و زمان محدود نظیر بهره برداری از فاز یک پارک ولایت به عنوان بزرگترین بوستان خاورمیانه در ۷۷ روز کاری، گذاشتن روز شمار اتمام پروژه های بزرگ شهری و عمرانی و تعهد به عهد، مدیریت بحران هایی نظیر سیلاب اخیر تهران با الگو گرفتن از سبک مدیریت جهادی و طرحهای مختلف دیگر در حوزه های عمرانی و سازندگی از جمله نمونه های کار جهادی به سبک فعالیت های مخلصانه دفاع مقدس در کارنامه محمدباقر قالیباف محسوب می گردد، که نشات گرفته از همان روحیه جهادی سالهای حضور در عرصه های خون و حماسه در دوران دفاع مقدس است.

قالیباف در رابطه با این فرهنگ غنی و انسان ساز معتقد است: “عشق به دین و ملت و التزام عملی به تدبیر و خرد، عصاره فرهنگ جهادی است، همانطور که آزادی خرمشهر نمونه ای از مصادیق این فرهنگ بوده است. اما موفقیت این الگو تنها به میدان جنگ خلاصه نمی‌شود بلکه این فرهنگ منطق کلی انقلاب و الگوی اساسی ما برای موفقیت در تمام عرصه‌های جامعه است. امروز مهم‌ترین وظیفه ما در گرامیداشت عملی یاد و راه شهدا، تلاش در جهت احیای فرهنگ اصیل جهادی و مبارزه با تحریفات و سطحی‌نگری‌ها نسبت به آن است.”

قالیباف معتقد است که فرهنگ جهادی بر مبنای تعریف حقیقی آن تمام مؤلفه‌های فوق را در بر دارد و ازاین‌رو می‌تواند به بهترین نحو تأمین‌کننده منویات مقام معظم رهبری درخصوص نیل به پیشرفت و عدالت در ایران اسلامی باشد. به اعتقاد محمدباقر قالیباف، هشت سال دفاع مقدس و عملیات رزمندگان اسلام با همه فراز و فرودش به خلق فرهنگی غنی منجر شد، همان تفکری که به‌عنوان فرهنگ پایداری از آن نام می‌برند.

حال به مهمترین ویژگیهای فرهنگ جهادی،که می تواند به عنوان الگوی مناسب مدیریتی برای جهاداقتصادی مطرح شود اشاه می کنیم: مدیرت جهادی شیوه‌ای خاص از علم و هنر هماهنگی جهت تحقق اهداف سازمانی است که رنگ و لعاب جهادی داشته که در آن مدیریت نعمتی برای خدمتگذار به مردم می باشد.

خصوصیات فرهنگ جهادی:

فرهنگ جهادی آداب، کردار و روشهایی در طرز فعالیت، شیوه معاشرت، نوع مدیریت و روش تفکر و اندیشه بوده که با نوع و شیوه روشهای انجام کار در سایر فرهنگها، متفاوت بوده واغلب افرادجامعه براین فرهنگ صحه گذاشته و آن را فرهنگ انسان ساز دانسته و خواستار تعمیم آن به سایر موارد بوده‌اند.

همه باهم بودن:

کلمه «همه باهم» در فرهنگ جهادی به معنی آن است که همه افراد در تحقق اهداف تلاش و تشریک مساعی می‌نمایند.

ایمان و اعتقاد:

یکی از وجوه بارز فرهنگ جهادی داشتن ایمان و پایبندی به ارزشهای دینی است. به همین منظور تلاش در فرهنگ جهادی فقط تلاش مادی نیست،بلکه تعمیم و گسترش ارزشهای دینی، تقید عملی به اخلاق اسلامی و رعایت موازین شرعی و گسترش دستاوردهای انقلاب اسلامی در فعالیتهای جهادگران نمایان است.

اخلاص:

یکی از ارزشهایی که در فرهنگ جهادی نسبت به سایر فرهنگ ها پررنگ‌تر جلوه می‌نماید، اخلاص در انجام وظایف است. اخلاص به معنی پاک کردن نیت از شرک و ریاست و یک امر قلبی و وجدانی است. عمل خالصانه عملی است که فقط به نیت تقرب به خدا صورت می‌پذیرد. اگر در نیت کسی مقاصد دیگری باشد، عمل او خالص و مخصوص خدا نیست. در فرهنگ جهاد هر تلاشی برای قرب خدا انجام می‌شود.

خدمتگزاری:

خدمتگزاری به مردم محروم کشور از آرمانهای مهم فرهنگ جهادی است. توفیق خدمتگزاری به مردم محروم جزء نعمت‌های بزرگ خداوندی شمرده و از انجام آن نه تنها خسته بلکه لذت می‌برند و شکر نعمت را در خدمتگزاری بیشتر و بهتر می‌دانند.

کار مضاعف:

یکی از تفاوتهای فرهنگ جهادی نسبت به سایر فرهنگ ها در میزان تلاش و جدیت آن است. روحیه تلاش، جدیت و ایثارگری تبلور فرهنگ جهادی است. کلمه جهاد تداعی بخش تلاش و جدیت در امور است. اگر بخواهند بگویند که با جدیت و تلاش بیشتری کار کنید می‌گویند که جهادی کار کنید. یکی از مصادیق جهادی عمل کردن،تلاش خستگی‌ناپذیر و جدیت در پیگیری امور است.

همت مضاعف:

همت مضاعف بستری است که موفقیت‌های دیگر نیز از آن حاصل می شود. یکی از عوامل موثر در موفقیت جهاد که به عنوان الگو مطرح گشت همت والای جهادگران بود. همت مضاعف باعث خود باوری می شود،سازمانها و افرادی که خود را باور نداشته باشند دیگران نیز آنها را باور نخواهند نمود. خودباوری از اعتماد به نفس سرچشمه می‌گیرد و اعتماد به نفس نیز چیزی جز تکیه بر همت والا نیست.

فروتنی:

شکی نیست که یکی از مهمترین و برترین صفات و ویژگیهای فرهنگ جهادی فروتنی و تواضع است. فروتنی یکی از ارزشهای مورد احترام و تکریم در جهاد بوده است که محیط و شرایط را برای برقراری صمیمیت و دوستی فراهم می‌نمود.

ترویج انقلاب:

با توجه به نوپا بودن انقلاب اسلامی و از طرف دیگر پایین بودن امکانات و تجهیزات اطلاع‌رسانی، بسیاری از مردم روستائیان با اهداف و ارزشهای انقلاب اسلامی بیگانه بودند جهادگران علاوه بر تلاش‌ مادی در روستاها به عنوان پیامبر انقلاب نقش مهمی را ایفا می‌نمودند. مردم روستابیشترین اطلاعات در مورد انقلاب را از جهادگران کسب می‌نمودند.

کار با مهر:

در جهاد افراد به صورت داوطلبانه مشغول خدمت شدند. یکی از ویژگی فعالیتهای داوطلبانه وجود عشق و مهر به کار است. با مهروعشق کار کردن یعنی با صمیم قلب و شادمانه کار کردن است.انجام کار مهمترین انگیزه برای جهادگران بوده و از نتیجه کار احساس شادمانی می نمودند.

مسئولیت‌پذیری:

مسئولیت‌پذیری در فرهنگ جهاد بسیار بالاست، زیرا فلسفه ورود برخی از نیروهای ارزشی به جهاد به خاطر احساس مسئولیت بوده است. دفاع از کشور و محرومیت‌زدایی از چهره روستاها و انجام کارهای زمین مانده همه نشان‌دهنده  میزان بالای مسئولیت‌پذیری در جهادگران بوده است.

شجاعت و جسارت:

شجاعت و جسارت در فرهنگ جهاد تبلور می یابد. شاید عمده‌ترین دلیل آن را در عدم محافظه‌کاری نظام مدیریتی آن جستجو نمود. شجاعت صفتی بود که امام (ره) در آخرین پیام خود پس از ده سال فعالیت جهاد به آن نسبت دادند و فرمودند: «شجاعت دلیر مردان و شیرزنان جهادی‌مان در جهادمان علیه کفر و بیداد زبانزد خاص و عام است.»

مدیر پروری:

یکی از ویژگیهای فرهنگ جهادی مدیرپروری است. با توجه به فرهنگ جهاد و سایر عوامل موثر و وجود نیروهای با انگیزه و ارزشی، افرادی تربیت یافتند که بعدها سکان بساری از کشتی‌های در باتلاق گیر افتاده را بدست گرفتند.

پویایی و بالندگی:

یکی از تفاوتهای بارزی که می‌توان در فرهنگ جهادی ملاحظه نمود، پویایی، بهبود و بالندگی است. ایستایی، در جا زدن و رضایت به وضع موجود در فرهنگ جهاد مذموم است. فرآیند تغییرات در فرهنگ جهادی همواره تغییر در جهت تحول، بالندگی و بهتر شدن است.



محمد باقر قالیباف: سه شیفت کار کردن معلمان با کرامت آنها سازگار نیست/مدیریت سیاست زده عامل اصلی مشکلات امروز

73061_8451

مرد عمل:  محمد باقر قالیباف در دیدار با جمع کثیری از معلمان، ضمن تشریح مشکلات مختلف موجود در کشور به مشکلات این قشر زحمتکش پرداخت و برنامه های خود برای ارتقای وضعیت معلمان را ارائه کرد .شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با تکریم مقام معلمی عنوان کرد: وقتی نام معلم شنیده می‌شود، در ذهن هر انسان منصفی تبلور پاکی‌ها، زیبایی‌ها، صبر، محبت، صداقت و قناعت نقش می بندد.

 هدف نهایی در نظام اسلامی رشد و تعالی انسانهاست

 قالیباف همچنین با تاکید بر این که هر مسیر و راهی در زندگی به جز هدف رشد و تعالی انسان در این دنیا، باطل است، گفت: ما این مهم را از بزرگان دین، فقها، ائمه اطهار (ع) و اهل بیت (ع) آموخته ایم و اگر در نظام اسلامی که با این همه مجاهدت و مبارزه شکل گرفته است هدفی غیر از این را دنبال کنیم، مسیر را گم کرده ایم.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی و اجتماعی شهرداری و لزوم فعالیت در راستای رشد و تعالی انسان عنوان کرد: در فرهنگ دینی برای آموزش هدف غایی و نهایی نجات انسان ها است. از این جهت است که گفته اند پیامبران آموزگاران حقیقی بشریت هستند و تمام معلمان ادامه دهنده مسیر پیامبران الهی هستند؛ چون با پرورش روح و جان انسانها یک جامعه سروکار دارند.

 چالش امروز ما خلاء مدیریت کارآمد است

 شهردار تهران با بیان این که معتقدم در آموزش و پرورش سرمایه انسانی زیادی وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر و در شرایطی که بهترین منابع انسانی را در اختیارداریم؛ مدیریت، حلقه گم شده‌ای است که مانع استفاده درست از این سرمایه‌ها می شود. وی افزود ما در دهه ۸۰ هم نفت را ۱۰ دلاری فروختیم و هم ۱۲۰ دلاری؛ ولی تفاوتی در کیفیت و سطح زندگی مردم ایجاد نشد. اینکه ما بزرگترین سرمایه های مادی و انسانی را در اختیار داریم و نمی توانیم از آنها به نحو درستی استفاده کنیم ناشی از فقدان یک مدیریت کارامد و عقلانی است.

 مشکلات معیشتی و کاهش منزلت اجتماعی دو دغدغه اصلی معلمان ما است

 قالیباف با بیان اینکه مشکلات معیشتی و کاهش منزلت اجتماعی دو دغدغه اصلی معلمان در کشور ما است، افزود: مطالبات معلمان فقط مطالبات مادی نیست، اما این حرف به معنای آن هم نیست که دولت وظیفه اصلی و اضطراری خویش در رفع مشکلات معیشتی معلمان را به فراموشی بسپارد. مسئله معیشت و ارتقای هر چه بیشتر جایگاه معلمان در جامعه و نظام اداری ما اولویتی است که بی توجهی به آن به معنای بی توجهی به آینده سرنوشت جامعه است.

 سه شیفت کار کردن معلمان با کرامت آنها سازگار نیست

 شهردار تهران با انتقاد از این که اکنون بیشتر معلمان در کشور ما به دلیل دغدغه معیشتی دو شغله اند و اگر این طور نباشد قادر به اداره زندگی نیستند، گفت: معلمان ما به دنبال رزق حلال هستند و جز این که برای گذران زندگی دو شغله باشند یا چند شیفت کار کنند راه دیگری ندارند. قالیباف افزود: سه شیفت کار کردن معلمان با کرامت آنها سازگار نیست. چگونه می¬شود با این وضع حقوق و امنیت شغلی، دغدغه معیشت نداشت و به جایگاه واقعی معلمی رسید؟ معلم فقیر در شان ایران سربلند نیست.

 مظلومیت فرهنگ در وضعیت معلمان نمایان است

 شهردار تهران با تاکید بر اهمیت فرهنگ در یک جامعه به ویژه جامعه دینی عنوان کرد: فرهنگ مظلوم است. دلیل اینکه معلمان در تنگنای معیشتی هستند نگاه نادرستی است که به فرهنگ وجود دارد. فرهنگ مظلوم است و مظلومیت فرهنگی هم در وضعیت معلمان نمایان است. ما نگاهمان را باید به فرهنگ تغییر دهیم. فرهنگ اساس قدرت ملی ماست. فرهنگ مصرف کننده نیست. تولید فرهنگی مولد قدرت ملی است.

 مدیریت سیاست زده عامل اصلی مشکلات امروز

 قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل اوضاع اقتصادی پرداخت و گفت : باید توجه کنیم وضعیت دشوار اقتصادی امروز گرچه ظاهری اقتصادی دارد ولی راه حل آن اقتصادی نیست؛ بلکه همانطور که ریشه مشکلات اقتصادی امروز مدیریتی است؛ پس راه حل آن هم مدیریتی است. بر این اساس است که تاکید می کنم با حل و رفع چالش مدیریتی و تحقق یک مدیریت جهادی دارای کارنامه و برنامه این نابسامانی اقتصادی ظرف دو سال قابل ساماندهی است.

  نگاه سیاست زده در حوزه فرهنگ و آموزش فاجعه است

 قالیباف گفته هایش را این طور ادامه داد: مثال مشخص سیاست زدگی این است که وقتی یک رئیس جمهور اصلاح طلب یا اصول گرا بر سرکار می آید در سازمان های زیر مجموعه دولت از وزیر تا فراش راجابه جا می‌کند. این یعنی اینکه انتصاب‌ها و جابجایی‌ها نه بر اساس شایستگی ها و لیاقت ها بلکه بر اساس ملاحظات باندی و گروهی است. سوال من این است که این نوع تغییر و تحولات بر اساس کدام منطق دینی و انقلابی قابل دفاع است؟ نگاه سیاست زده به هر حوزه ای مخرب است اما در حوزه فرهنگ و آموزش فاجعه است.

وی گفت: روند معقول و اصولی در انتصاب این است که فرد مسئول باید به نظام اسلامی و ولایت فقیه عشق بورزد و همچنین مدیر لایق و کارآمدی باشد. با احراز این دو شرط، دیگر اینکه فردی مخالف من یا موافق من است مهم نیست و من اگر او را بر اساس اینکه جزیی از گروه من نیست کنار بگذارم کاری غیرانقلابی و خلاف مصالح نظام انجام داده ام.

قالیباف ادامه داد: تضمین این حرف بنده هم کارنامه و عملکردی است که داشته ام. در زمان مدیریت من در شهرداری کسانی بوده اند که مخالف دیدگاه های بنده بوده اند و با وجود اینکه در اوایل خدمتم در شهرداری به عنوان مثال یک نفر از همین منتقدان؛ معاون یکی از مناطق بود امروز به عنوان یکی از معاونان شهردار در حال کار و خدمت است و بنده وقتی که دیدم ایشان آن دو ویژگی را که عرض کردم دارد دلیلی ندارد که از توانایی اش استفاده نکنم.

مطالبات معلمان را می دانم و برای فراهم کردن آنها برنامه دقیق دارم

قالیباف تاکید کرد: اطمینان می دهم در صورت توفیق خدمت، در هر شرایط اقتصادی و حتی در شرایط تحریم، برای خوب اداره کردن دو وزراتخانه مهم آموزش و پرورش و آموزش عالی، هیچ بهانه ای باقی نگذارم. بنده مطالبات معلمان را می دانم و برای فراهم کردن آنها برنامه دقیق دارم.

تمام توانم را برای جبران زحمات معلمان به کار خواهم گرفت

شهردار تهران در پایان خطاب به معلمان حاضر در جلسه گفت: به شما که آبرو و وقت خود و خانواده را در کلاس مدرسه گذاشتید این قول را می دهم که به فضل الهی و به کمک یکایک شما و ارواح طیبه شهدا، تمام توانم را برای جبران زحمات و ایثارگری‌های شما عزیزان بکار گیرم.



رئیس شورای حماسه سیاسی مجلس : تخریب کنندگان نمی خواهندچهره مفید به حال این کشور سرکار بیاید/ قالیباف مدیری توانمند، ولایت مدار، دارای مقبولیت مردمی و مشروعیت است

500e307e-c5a3-46b6-91f4-8bbdd6ece321
مرد عمل: عوض حیدرپور در گفت و گو با زندگی  با بیان اینکه افرادی که تایید صلاحیت نشده اند، جایگاه خود در مشاغل و مناصب دیگر را دارند ، تصریح کرد: افرادی که تایید صلاحیت نشدند، اینطور نیست که برای سایر مشاغل صلاحیت ندارند. قطعا این افراد در جایگاه های دیگر قابلیت و شایستگی زیادی برای مدیریت دارند.
وی ادامه داد: افرادی که تایید صلاحیت شدند در واقع باید به این سمت حرکت کنند که بیش از هر چیزی اخلاق را بر مدار کار خودشان قرار دهند و فعالیت سلبی و تخریبی انجام ندهند. متاسفانه در دولت نهم و دهم  اقدامات تخریبی انجام شد که پسندیده نبود و ما به عنوان مردم ایران ناراحتیم و اظهار گلایه داریم که باب تخریب سخیف را باز کردند و از این جهت آسیب های جدی دیدیدم. لذا تفاضا داریم افرادی که وارد انتخابات می شوند دست به تخریب نزنند و همانطور که رهبری و امام خمینی(ره) گفته اند تنها به بیان محاسن و برنامه های خود بپردازند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: حماسه سیاسی با حضور ظرفیت ها خلق می شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدیران زیادی در کشور تربیت شدند و امروز در قالب کاندیداهای ریاست جمهوری آنها را می بینیم. اما علیرغم این پتانسیل های مجرب و متخصص، دولت نهم و دهم به بهانه جوانگرایی همه ساختارها را به هم زدند و تجارب را مورد استفاده قرار ندادند و کشور را از تجارب گذشته کشور محروم کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تخریب محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری توسط رسانه های بیگانه اذعان داشت: رسانه های بیگانه دنبال این هستند چهره مفید به حال این کشور سرکار نیاید. به قول امام خمینی (ره) اگر دیدید یک جایی ما را می کوبند و تخریب می کنند، بدانید آنجا نقطه قوت و نقطه ی پویایی ماست.
عوض حیدرپور گفت: محمدباقر قالیباف مدیر توانمند، ولایت مدار، دارای مقبولیت مردمی و مشروعیت و مورد علاقه ملت است. او تهران را به بهترین وجه ممکن اداره کرد. ما تاریخ تهران را به یاد نداریم، اما بعد از انقلاب را خوب می توانیم به خاطر بیاوریم. بهترین مدیریت که در طول ۴۰-۵۰ سال گذشته در تهران انجام شد، در دوره قالیباف بود. اداره کشور؛ یعنی اداره تهران ضرب در ۷ . لذا از این بابت که قالیباف مدیر لایقی است ، رسانه های بیگانه او را نشانه گرفته اند.



73061_8451

مرد عمل: انتخاب سالروز باز پس گیری و فتح خرمشهر برای آغاز رسمی فعالیت تبلیغاتی قالیباف، نشانگر این است که تحقق حماسه سیاسی در امتداد فرهنگ جهاد و حماسه فتح خرمشهر ممکن است. قالیباف همسنگر وفادار شهدای عزیزی چون همت، خرازی، برونسی و باکری هاست و آغاز تبلیغات او از مسجد جامع خرمشهر و روز سوم خرداد، یعنی اینکه او با مردم پیمان می بندد که همچنان به فرهنگ جبهه و جهاد و نیز خدمت بی ریا به مردم وفادار خواهد بود.                              

پرویز اسماعیلی سخنگوی ستاد انتخاباتی دکتر محمد باقر قالیباف ضمن اعلام این خبر، افزود: انتخاب سالروز باز پس گیری و فتح خرمشهر برای آغاز رسمی فعالیت تبلیغاتی قالیباف، نشانگر این است که تحقق حماسه سیاسی در امتداد فرهنگ جهاد و حماسه فتح خرمشهر ممکن است.

پرویز اسماعیلی گفت: هدف رزمندگان در جبهه، فداکاری برای دین، میهن و مردم بود و لذا هنوز هم در موقعیت جهادی هستیم. در واقع این جهاد ادامه دارد و ما هنوز در جبهه ایم. چون دشمنی برخی بیگانگان گسترش و عمق بیشتری یافته، و خنثی کردن عزت مندانه این دشمنی ها محتاج مقاومت و البته تدبیر هوشمندانه است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بسیاری از مشکلاتی که گریبان مردم ما را گرفته، ناشی از سیاست بازی، شعار زدگی و بی تدبیری کسانی است که خود را می بینند و مردم را نمی بینند. برای برون رفت از این وضعیت هم، نیازمند کسی هستیم که نماد مدیریت جهادی در طول ۳۳ سال گذشته است و مردم وفاداری وی به آرمان انقلاب اسلامی و خدمت بی ادعا به هموطنان را باور دارند.

سخنگوی ستاد انتخاباتی قالیباف گفت: فرهنگ مدیریتی قالیباف حضور در وسط صحنه و حل مشکلات مردم است، چون امام راحل فرمودند که بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت های انقلاب زنده بماند. متاسفانه طی سالهای اخیر برخی بر امور مردم مسلط شده اند که از حضور در صحنه های دفاع از مردم به بهانه های مختلف گریزان بوده اند و خوش نشینی در انقلاب را به هزینه کردن خود برای دفاع از ارزشها و خدمت به مردم ترجیح داده اند. این روند نباید ادامه پیدا کند.

اسماعیلی با اعلام اینکه “مردم ما هوشیارند و به کارنامه همه افراد آگاهند” ادامه داد: قالیباف همسنگر وفادار شهدای عزیزی چون همت، خرازی، برونسی و باکری هاست و آغاز تبلیغات او از مسجد جامع خرمشهر و روز سوم خرداد، یعنی اینکه او با مردم پیمان می بندد که همچنان به فرهنگ جبهه و جهاد و نیز خدمت بی ریا به مردم وفادار خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال  که آیا قالیباف در مراسم افتتاح پروژه بزرگ امام علی (ع) حضور ندارد، افزود: درست است که پروژه امام علی (ع) یکی از بزرگترین پروژه های شهری اجرا شده در کشور است و گشایش زیادی در حمل  نقل شرق تهران ایجاد می کند، اما علاوه بر پرهیز از استفاده تبلیغاتی از این مراسم، ایشان ترجیح دادند مانند روز ثبت نام که بعد از پیمان با شهدای گمنام دفاع مقدس روانه وزارت کشور شدند، تبلیغات انتخاباتی خود را هم از فضای خاطره انگیز خوزستان قهرمان و با عطر جبهه و شهدا آغاز کنند.



مرد عمل: هفته گذشته، شبکه ماهواره ای بی بی سی، برای تخریب قالیباف و خدشه در مدیریت و کارامدی وی، تلاش کرد تا با تقطیع هدفمند بخش هایی از سخنان او، چهره ای منفی از وی ارائه دهد. لذا برای این منظور، از برشی هدفمند از بخش هایی از فایل صوتی سخنان وی استفاده کرد؛ تاکتیکی که در مباحث مربوط به جنگ نرم از آن تحت عنوان «برش هدفمند»، یاد می شود. اما انتشار فایل کامل صوتی سخنان محمدباقر قالیباف، بیش از پیش ماهیت شبکه خبرپراکنی بی بی سی را برای مخاطبان آشکار کرده است. برای دیدن فایل اصلی سخنان قالیباف بر روی لینک زیر، کلیک کنید:

رسوایی بی بی سی در سناریوی تخریب قالیباف




از خدا نوشتن.....از او گفتن....دل به سویش روانه کردن...

دغدغه ی همیشگی ماست....

اما از او فاصله گرفتن برنامه ی روزانه ما...

چرا چنین میکنیم؟!!..




هرگاه دیدی خداوند با وجود گناهان،

پیوسته به تو نعمت می دهد به هوش باش که

 آنها برای تو نوعی غافلگیری و مرگ ناگهانی است!!!!


"شاه مردان"




وسط جبهه بهش گفتم بچه! الان چه وقت نماز خواندنه؟ 

گفت: از کجا معلوم دیگه وقت کنم. وشروع کرد نماز خواندن

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته را که گفت…. 

یک خمپاره آمد و بردش…یادش گرامی باد.



تو مراقب آخرتت باش،

دنیا خودش ذلیلانه پیش تو می آید.

(شاه مردان(ع
 
"غرر الحکم ح 2603 ص 144"




خوشبختی گمشده ی همه ی ماست....

مواظب باشیم اگر آن را پیدا کردیم...

خودمان را گم نکنیم...




قسم به سوره ی خاکی چادرت، بانو؛

 

به درک قدر تو، باید فقط سعادت داشت ...




حق الناس همیشه پول نیست … 


گاهی دل است ؛ دلی که باید میدادی و ندادی …



 دنیا ، دنیای ریاضیات است!!!

 


وقتی عشق را تقسیم کردند ؛ تو خارج ِ قسمت من شدی!



قالیباف:بهترین شعار این است که به شعارها پایان دهیم/ حل معضلات اقتصادی اساسی‌ترین برنامه کاری‌ام است

ghalibaf

مرد عمل: کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: اساسی‌ترین شعار من حل معضلات اقتصادی و ساختن زندگی خوب،‌ مادی و معنوی برای مردم است.

به گزارش ایسنا، قالیباف با بیان اینکه “مهم‌ترین نکته برگرداندن روح امید، ثبات و آرامش به جامعه است”، اظهار کرد: اساسی‌ترین شعار این دولت، حل معضلات اقتصادی و ساختن زندگی خوب در بعد مادی و معنوی برای مردم است.

وی افزود: برنامه‌های مدونی برای حل معضلات اقتصادی کشور داریم که به اطلاع مردم ایران رسیده است.

قالیباف همچنین تصریح کرد: بهترین شعار این است که به شعارها پایان دهیم.



انتخابات یازدهم و لزوم حضور قالیباف؛ بررسی شاخصه های قالیباف در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری

ghalibaf-entekhabat

مرد عمل: تاکنون درباره انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نامزدهای مختلفی که برای این انتخابات اعلام حضور کرده اند، مباحث زیادی مطرح شده است. اما در این جا، نکته مهم این است که چه کسی می تواند در شرایط کنونی کشور هم تغییر ایجاد کند و هم مرحمی باشد، برای زخم های بسیار جامعه ایران و هم این نامزد واجد شرایط، امکان پیروزی در انتخابات را داشته باشد.

بدون تردید انتخابات ریاست جمهوری را می توان به بهار فعالیت های یک حزب مدرن تشبیه کرد. بهاری که البته اگر بکوشیم از مزایای آن بهره گیریم، می تواند عطر خوش پیشرفت و عدالت را نصیب همه ملت مسلمان ایران کند. پس با هم بکوشیم تا بهترین تصمیم را بگیریم . تصمیمی برای پیشرفت و عدالت در ایران اسلامی. تصمیمی سرنوشت ساز برای ایران سربلند. تصمیمی برای تغییر وضع موجود و حرکت به سمت مطلوب.

اکنون در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، باید دریابیم که چگونه می توانیم وارد این عرصه شویم و به امید مردم کمک کنیم؟ چه تصمیمی بگیریم که تصمیم ما برای مردم آرامش بخش باشد؟ چه تصمیمی بگیریم که منجر به تغییر عملی در فضای فعلی کشور شود ؟ چه تصمیمی بگیریم که برای اصلاح امور کشور با مانع روبرو نشویم و با پرداخت کمترین هزینه به نتایجی که مردم می خواهند دست یابیم؟

۱-مردم خسته اند
مهمترین نکته ای در فضای حال حاضر سیاسی کشور، این است که مردم از دعوای جناحی، وضع بد معیشتی و وضع بد مدیریتی خسته شده اند. مردم از اینکه هر کس روی کار می آید، اتفاق مهمی در زندگی آنان نمی افتد، خسته شده اند. مردم از اینکه برخی سیاسیون به خاطر منافع جناحی تمام منافع ملی و مصالح مردم را به خطر انداخته اند خسته شده اند. این را هم می دانیم که از بهبود اوضاع توسط چهره ها و جناح های موجود ناامید هستند.

در همین حال می دانیم مردم خواهان روزی هستند که این وضع تغییر کند . معیشت بهتر، عدالت، کم شدن فاصله طبقاتی، رفاه، احیای ارزش ها، آزادی های قانونی و … مطالبات جدی مردم هستند که می تواند در صورت تحقق آرامش را به زندگی مردم بازگرداند.

بنابراین با مردمی خسته از دعوا و وضع موجود و در آرزوی وضع مطلوب روبرو هستیم. با توجه به این موضوع کاندیداهایی که می خواهد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری تا لحظه آخر باقی بمانند، باید دو نکته مهم را در نظر بگیرد، یعنی آرامش و امید . این کاندیدا یک پیام محوری دارد و آن هم این است که به همگان بگوید: حق نداریم آرامش مردم را بهم بزنیم و باید امید را در جامعه احیا کنیم.

۲-بازگشت آرامش و امید به فضای سیاسی

در میان چهره های سیاسی کشور، دکتر محمد باقر قالیباف همان فردی است که می تواند آرامش و امید را به جامعه باز گرداند. برای این ادعا خود نیز دلیل داریم.

دکتر قالیباف در هیچ سمتی آرامش جامعه را به هم نزده است. چه در سمت فرماندهی ناجا و چه در دوران مدیریت بر شهرداری تهران .

قالیباف زمانی فرمانده ناجا شد که این نیرو به دلیل حوادث مربوط به کوی دانشگاه تهران، در میان افکار عمومی و خصوصاً نخبگان وجهه مثبتی نداشت. از سوی دیگر ضعف در بخش های مختلف این نیرو سبب شده بود، ضریب احساس امنیت با کاهش جدی مواجه شود. در واقع نیرویی که باید دیدنش سبب احساس آرامش در جامعه می شد سبب احساس نارضایتی در بخش هایی از جامعه و احساس ناکارآمدی در اجرای امنیت در بخش های دیگر می شد .

در چنین شرایطی قالیباف از سوی فرمانده معظم کل قوا به عنوان فرمانده ناجا منصوب شد. در شرایطی که دولت اصلاح طلب سید محمد خاتمی و مجلس ششم روی کار بودند، طبیعی بود که برخی گمان کنند روی کار آمدن یک نیروی ارزشی از سپاه پاسدارن (فرمانده نیروی هوایی سپاه)، کار را برای اصلاح وضعیت ناجا سخت تر می کند و اوضاع بدتر می شود. اما واقعیت چیز دیگری بود. قالیباف به خاطر داشتن روحیه تعاملی و با توجه به این که اساساً اهل دعواهای سیاسی نیست، از همه ظرفیت های موجود کشور استفاده کرد تا در بدترین شرایط موجود ناجای کشور را تبدیل به یک نیروی کارآمد و موجه ساخت.

چهره ناجا در عرض مدت کوتاهی تبدیل به یک چهره آرامش بخش شد که مردم با دیدن نیروهایش احساس آرامش و امنیت می کردند . برای نمونه هم می توان به این نکته اشاره کرد که شعارهای دانشجویی که بعضا انتقادی و بر ضد نیروی انتظامی بود در عرض مدت کوتاهی تبدیل شد به شعار « نیروی انتظامی ! تشکر تشکر.»

بر همین اساس بود که در انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته، در حدود چهار و نیم میلیون ایرانی به فرماندهی ناجا که هیچ سابقه سیاسی دیگری نداشت آری گفتند . قالیباف در آن انتخابات بدون هیچ پشتوانه سیاسی و تنها با یک ماه کار انتخاباتی در مبارزه با بزرگان دنیای سیاست سربلند بیرون آمد و رأی بالای مردم به او نشان داد که در کسوت مدیریت یک نهاد انتظامی توانسته نظر مثبت افکار عمومی را به سوی خود جلب کند . این هنر یک مدیر است. مدیریت در عرصه هایی فرهنگی و هنری طبیعی است که به دلایلی زیاد می تواند بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد و کمتر اسباب نارضایتی مردم را فراهم کند . اما مدیریت انتظامی و کسب مدال افتخار رضایت مردم هنری است که کمتر مدیری در ایران توان آن را دارد .

اما با این وجود فرماندهی ناجا را باید در مقایسه با مدیریت کلان شهر تهران نادیده گرفت! چرا که مدیریت در شهر پر از مشکلات عمیق و زخم های کهنه تهران تفاوتی ماهوی با مدیریت ناجا داشت .
کار کردن با شورای شهری که برخی از آنان مخالفان جدی وی بودند و حتی علیه وی مصاحبه و کار شکنی می کردند کار سختی بود. دکتر قالیباف در حالی شهرداری تهران را اداره می کند که بارها برخی از اعضای شورای شهر به جای آن که با وی همراه و همکار باشند علیه وی مصاحبه می کردند، در کار های اجرایی اش سنگ اندازی و تلاش می کردند آرامش وی برای ادامه کار را بر هم زنند. اما تمام تلاش قالیباف آن بوده است، که شهر را به گونه ای اداره کند که آرامش مردم بر هم نریزد. این مسئله شاید بسیار کار سختی باشد اما واقعیت این چند ساله نشان داده است که قالیباف مرد کارهای سخت است.

۳- کار کردن در شرایط دشوار

کسب رای بالا در انتخابات ۸۴ به نسبت دیگر رقبا یکی از جنبه های موفقیت آمیز کار قالیباف در شرایط سخت محسوب می شود. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴، در حدود چهار و نیم میلیون ایرانی، به فرماندهی ناجایی که هیچ سابقه سیاسی دیگری نداشت؛ آری گفتند. قالیباف در آن انتخابات، بدون هیچ پشتوانه سیاسی و تنها با یک ماه کار انتخاباتی، در مبارزه با بزرگان دنیای سیاست سربلند بیرون آمد و رأی بالای مردم به او نشان داد، که در کسوت مدیریت یک نهاد انتظامی توانسته است؛ نظر مثبت افکار عمومی را به سوی خود جلب کند. و این هنر یک مدیر است.
مدیریت در عرصه های سیاسی و حتی فرهنگی و هنری، طبیعی است که به دلایلی زیاد می تواند بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد و کمتر اسباب نارضایتی مردم را فراهم کند. اما مدیریت انتظامی و کسب مدال افتخار رضایت مردم، هنری بود، که کمتر مدیری در ایران توان آن را دارد.
دیده ایم و شنیده ایم که در این سالها برخی قالیباف را با کرباسچی مقایسه کرده اند. اما به جرات می توان گفت که کار قالیباف سخت تر از کرباسچی بوده است؛ چراکه کرباسچی در دوره ای شهردار تهران بود که رئیس وقت دولت آیت ا… هاشمی رفسنجانی و وزیر وقت کشور جملگی حامی وی بودند و از سوی دیگر؛ چیزی به اسم شورای شهر وجود خارجی نداشت . کرباسچی به تنهایی تصمیم می گرفت و اجرا می کرد. اما دوران مدیریت قالیباف بر شهرداری، دورانی بوده که شورای شهر تهران مرکب از طیف های مختلف بوده اند و رئیس دولت کوچکترین همکاری را با وی نکرده و حتی بدهی دولت را به شهرداری پرداخت نکرده است. پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ تا به امروز، دکتر قالیباف در حالی شهرداری تهران را اداره کرد، که بارها برخی افراد و جریان های خاص به جای آن که با وی همراه و همکار باشند، علیه وی عمل کردند و تلاش کردند، آرامش وی برای ادامه کار را بر هم زنند. اما در مقابل، تمام تلاش قالیباف آن بود، که شهر را به گونه ای اداره کند که آرامش مردم بر هم نریزد. این مسئله شاید بسیار کار سختی باشد، اما واقعیت این چند ساله نشان داده است؛ که قالیباف مرد کارهای سخت است. در کنار آن دولت نیز کوچکترین همکاری را در دوران مدیریت قالیباف بر شهرداری پایتخت، با وی نکرده و حتی بدهی خود به شهرداری را پرداخت نکرده و نمی کند. از سوی دیگر، سختی کار قالیباف زمانی درک می شود، که اوضاع شهرداری تهران پیش از دوران مدیریت وی در شهرداری تهران و … را در نیز نظر بگیریم.
اما این فضای آشفته و بی نظم و سامان که از دوران مدیریت قبلی به قالیباف ارث رسید، با به کار گیری نیروهای متخصص و مجرب و پرهیز از ورود به دعواهای سیاسی و تعامل با مجلس و اعضای منطقی شورا و استفاده از روش های مدیریتی دانش محور، خیلی سریع به سامان شد. این گونه شد که دانش محوری اولویت اول در مدیریت شهری شد. این را اعضای مجرب و منطقی شورای اسلامی شهر تهران و کارشناسان مدیریت شهری نیز تأیید می کنند.
ذیل دانش محوری و بها دادن به تجارب دیگران و مدیریت قاطع، مصمم و مدون قالیباف، خیلی سریع اوضاع تهران تغییر پیدا کرد. اکنون برج میلاد پس از سالها معطلی به راه افتاده و وارد فاز درآمدزایی شده است. دهها اتوبان و بزرگراه اساسی و چند طبقه و چند منظوره در این شهر افتتاح شده و یا در حال افتتاح است. تونل رسالت و توحید بهره برداری و راه اندازی شده است. دهها کیلومتر خطوط مترو، در حال ساخت است. امروز به واقع شهر تهران ذیل مدیریت منطقی و عملگرای مرد شماره یک پایتخت، تبدیل به یک کارگاه بزرگ سازندگی شده است.
نکته مهم تر در این میان آن بوده است، که دولت نهم و دهم، سعی فراوان در عقب انداختن کار شهرداری در حوزه های مختلف کرد. شاید بتوان گفت، برخورد دولت با شهرداری با سوگیری های چه بسا سیاسی نیز همراه بود، در حالی که محمد باقر قالیباف بدون بهانه جویی و وارد شدن به دعواهای سیاسی، نخواست آرامش مردم را بر هم بزند. او ساخت سالیانه دو و نیم کیلومتر مترو را به سالانه ۱۵ کیلومتر افزایش داد و وعده داده در صورت کمک دولت سالانه ۳۰ کیلومتر مترو تحویل تهرانی ها دهد. در کنار آن خطوط اتوبوس های پر سرعت را در عین کارشکنی برخی ها راه اندازی کرد و امروز صدها هزار شهروند تهران، سوار بر اتوبوس های پرسرعت، شهر تهران را با کمترین ترافیک ممکن، طی مسیر می کنند.

۴- مورد اعتماد حاکمیت
هم اکنون این واقعیت پذیرفته شده است، که به هر حال میان بخش هایی از حاکمیت با بخش هایی از نیروها و فعالان سیاسی دیوار بی اعتمادی بزرگی بنا شده است. این بی اعتمادی عامل بسیاری از ناکارآمدی ها است؛ که خستگی مردم را بیش از پیش می کند. فارغ از این بحث که در کدام مورد حق با چه کسی است، برای مردم مهم این است که کارها انجام شود و زندگی آنها رو به بهبود برود. حال اگر برخی تمام نا کار آمدی ها را به گردن این که “نگذاشتند و نشد و نمی خواهند و …” بیاندازند برای مردم فقط یک توجیه و بهانه است. مردم از بهانه جویی خسته شده اند و نسبت به دعوا های جناحی بی تفاوت هستند و تنها خواهان آن هستند که دولت مردان به وظیفه خود یعنی تامین رفاه و آسایش مردم عمل کنند. و اگر اندک انصافی هم داشته باشیم در این جا باید حق را به مردم بدهیم.
به همین دلیل به نظر می رسد رئیس جمهور بعدی ایران باید مورد اعتماد حاکمیت و مردم باشد. یعنی هم حاکمیت به او بدبین نباشد و با او همکاری کند و هم مردم او را مورد اعتماد بدانند و یاری اش دهند. بر اساس عملکرد چند ساله گذشته و تجربیات موفق در عرصه های مدیریتی کلان کشور، محمد باقر قالیباف واجد این ویژگی است. در واقع هم حاکمیت به وی نگاه مثبتی دارد و هم مردم به کار آمدی وی اطمینان دارند.. لذا با توجه به داشتن این پتانسیل خوب قالیباف می تواند گام هایی بردارد که برداشتن همین گام ها از سوی دیگران ممکن نیست. حتی بهتر است در این شرایط اگر واقعاً برداشتن این گام ها برای دیگران هم مهم است، آنها نیز از حضور قالیباف حمایت کنند. چون مهم این است که این گام ها برداشته شود و گره ها گشوده شود و لذا این مهم است کسی این گام ها را بردارد که توان آن را داشته باشد .

۵-مورد اعتماد نخبگان
طبیعی است اگر میان رئیس جمهور و نخبگان جامعه فاصله باشد، امکان حل مشکلات موجود و برداشتن گام های اساسی در دهه « پیشرفت و عدالت» ممکن نیست. لذا باید میان رئیس دولت یازدهم و نخبگان جامعه تعامل بر قرار باشد و این امر مهم جز با جلب اعتماد نخبگان میسر نمی شود . خوشبختانه در شرایط کنونی با نظر به نوع عملکرد موفق قالیباف نخبگان جامعه ایرانی دید مثبتی نسبت به وی پیدا کرده اند که این امر زمینه ساز همکاری موثر برای ساختن ایران است.

اساساً مدیریت کشور با دعوا با نخبگان تناسبی ندارد. مگر می شود در کشوری کسی بخواهد به مردم خدمت کند اما برای تحصیلکردگان و نخبگان و کار آزموده های آن جامعه احترام قائل نباشد؟ مگر می شود کشور را ساخت بدون استفاده از تجارب ارزشمند پیشنینان ؟ مگر می شود کشور را با دعوا و درگیری با مدیران گذشته کشور و بدون استفاده از ارزش گرانسنگ تجارب آنان ساخت ؟ بدیهی است پاسخ به همه این پرسش ها منفی است . بنابراین تعامل با نخبگان و استفاده از همه ظرفیت های کشور از جمله ظرفیت مدیریتی و تخصصی همه جناح های موجود اصلی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و مدیریت گذشته قالیباف نشان می دهد که وی مرد این میدان است .

۶- تقابل با جناح ها، هرگز
دکتر قالیباف در این سالها نشان داده است که با هیچ جناحی تقابل و دعوا ندارد. از نیروهای کارآمد هر دو جناح در چارچوب نظام و قانون استفاده می کند. در واقع وضعیت جناح های موجود در کشور به گونه ای نیست که هیچ کدام از جناح ها ادعا کنند که می توانند به تنهایی کشور را اداره کنند.
باید به این مسئله توجه کرد که برای ساختن ایران باید از همه ظرفیت ها استفاده شود. البته طبیعی است که در صورت پیروزی قالیباف در انتخابات گفتمان غالب بر دولت گفتمان اصولگرایی اصلاح طلبانه است. به این معنا که باید ضمن پافشاری بر اصول ، نسبت به اصلاح وضع موجود نیز اقدام کرد. اما با وجود تسلط گفتمان غالب اصول گرایی اصلاح طلبانه، هر کس که صاحب تخصص لازم باشد و معتقد به انقلاب و امام و رهبری باشد، باید فارغ از گرایش های سیاسی برای خدمت به مردم و حل مشکلات مورد استفاده قرار گیرد.

۷-سابقه درخشان در حوزه عمل
یکی از مهم ترین موضوعات برای مردم این است که رئیس دولت آینده سابقه درخشانی در حوزه عمل داشته باشد. مردم از روی کار آمدن یک چهره بی تجربه که بخواهد کشور را بر اساس آزمون و خطا اداره کند بیمناک اند. لذا باید به مردم اطمینان داد فردی که می خواهد کشور را اداره کند، در حوزه مدیریتی کشور سابقه درخشانی دارد و قطعاً مطابق همین سوابق کشور را به درستی و بر اساس تجارب قبلی اداره می کند.

سوابق قالیباف در حوزه اجرایی و عمل به قدری روشن و شفاف است که نیازی به توضیح واضحات ندارد. نگاهی به برخی از بزرگترین پروژه های شهری در طول ۸ سال اخیر در پایتخت و یا بررسی عملکرد ساختاری نیروی انتظامی در دوران فرماندهی قالیباف خود گواه کاملی براین مدعا است. وقتی که برای افتتاح تونل رسالت با ۹۵۰ متر طول، ۱۱ سال زمان صرف می شود و چهار شهردار عوض می شوند، در حالیکه تونل توحیدبا ۲ هزار و ۱۳۶ متر با مدت زمان ساخت ۳۶ ماه و تونل نیایش با ۱۰٫۵ کیلومتر، با مدت ساخت ۲۰ ماه به پایان می رسد، تنها یک جواب به ذهنها راه می یابد، که تنها حلقه مفقوده و گمشده این روزهای مردم در کشور را باید در مدیریت جستجو کرد، مدیریتی از جنس جهاد و شهادت و ایثار.

امروز سابقه قالیباف به حدی مثبت و درخشان است که می توان به جرأت از مدیریت دانش محور، عقلانی، ارزشی و کارآمد او به عنوان یک سند افتخار یاد کرد و با ارائه نمونه هایی از کارآمدی وی در عرصه مدیریتی ، رجحان وی بر دیگر نامزدهای حاضر را تشریح کرد.

در مجموع با توجه به شرایط فوق به نظر می رسد بهترین گزینه برای حمایت از وی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شهردار فعلی تهران است و باید در این زمینه نخبگان و مردم تمام تلاش خود را برای حمایت از وی برای حضور در این عرصه سخت و سرنوشت ساز به کار گیرند.



قالیباف در شهریورماه سال ١٣٤٠ در شهر طرقبه متولد شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ١٣٥٧ و آغاز جنگ تحمیلی، قالیباف نوجوان در سال ٥٨ و در سن ١٨ سالگی وارد جبهه شد و در سال ١٣٦١به عنوان فرمانده تیپ امام رضا(ع) و یک سال بعد در جایگاه فرمانده لشکر ٥ نصر خراسان انتخاب شد.وی پس از جنگ فرماندهی لشکر ٢٥ کربلا را عهده دار بود. او همچنین در سال ١٣٧٣مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) را پذیرفت. در سال ١٣٧٦ به دستور مقام معظم رهبری عهده دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه شد. او در همین زمان با گذراندن دوره های فشرده خلبانی در ایران و فرانسه مجوز پرواز با ایرباس را بدست آورد. در سال 1379 مجدداً با حکم حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده دار شد. در سال ١٣٨٤ با رای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب پایگاه انتخاباتی دکتر محمد قالیباف



واکنش احمدی‌نژاد به رد صلاحیت مشایی

به نظرم با وجود رهبری مشکلی پیش نخواهد آمد ومن از طریق ایشان تا لحظه آخر این موضوع را پیگیری و تعقیب می‌کنم و امیدوارم مشکل حل شود و مشکلی نخواهد بود.

ایسنا: ریس‌جمهور با اشاره به ردصلاحیت اسفندیار رحیم مشایی از سوی شورای نگهبان با بیان این‌که معتقدم در کشوری که ولایت فقیه وجود دارد، حق مظلوم در این سطح پایمال نمی‌شود و با وجود ایشان، مشکلی پیش نخواهد آمد، گفت:من از طریق ایشان تا لحظه آخر این موضوع را تعقیب می‌کنم.
 
 محموداحمدی‌نژاد در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به مساله انتخابات گفت: بنده آقای مشایی را معرفی کردم و ایشان را می‌شناسم و با شناخت این کار را انجام دادم ایشان فردی صالح و مفید برای کشور هستند و معتقدم که دارای توانمندی هستند. ایشان مظلوم واقع شدند، ولی معتقدم در کشوری که ولایت فقیه وجود دارد حق مظلوم آن هم در این سطح پایمال نمی‌شود.
 
وی افزود: به نظرم با وجود رهبری مشکلی پیش نخواهد آمد ومن از طریق ایشان تا لحظه آخر این موضوع را پیگیری و تعقیب می‌کنم و امیدوارم مشکل حل شود و مشکلی نخواهد بود.
 
وی ادامه داد: از دوستان و عزیزانی که علاقه‌مند هستند به بنده و آقای مشایی، از آنها می‌خواهم که صبور باشند، حوصله کنند با وجود رهبری مشکلی پیش نمی‌آید و ان شاءالله این مشکل حل می‌شود.
 
رئیس جمهور همچنین با اشاره به لغو سفر خود به اتیوپی و اکوادور گفت: زمانبندی این سفرها قابل تنظیم نبود و در این زمان بندی تجدید نظر می کنیم.
 
احمدی‌نژاد همچنین در واکنش به اعلام اسامی 8 نفر از نامزدهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری تنها لبخند زد.



تورم امان مردم را بريده است؛ اين گزاره نيازي به بيان يك كارشناس اقتصادي ندارد، بلكه حالا همه مي‌دانند كه تورم، معيشت مردم كشورمان را با مشكلات مختلفي روبه‌رو كرده است. متأسفانه همسو با افزایش قابل توجه درآمدهای نفتی و درآمدهای ارزی کشور (به ویژه در سال های اخیر)، دیگر شاخص های اقتصادی کشور همچون، رشد اقتصادی و تورم بهبود چندانی نیافته است. به هر حال مسلما در سال های اخير بالا و مزمن بودن نرخ تورم، نه تنها برای كارشناسان اقتصادی، بلكه برای عموم مردم هم آشكار و محسوس شده است. آنچه دكتر قاليباف در برنامه اش به عنوان راهبرد براي خلاصي از اين تورم در نظر گرفته عبارتند از: کنترل حجم نقدینگی با بهره گیری از سیاست های فعال وکارآمد پولي، سیاست های مالی و برقراری انضباط مالی در دولت، تأمین استقلال هرچه بیشتر بانک مرکزی از دولت، شناسایی و حذف زمینه های شکل گیری و افزایش انتظارات تورمی، حفظ ثبات در اتخاذ سیاست های اقتصادی و تجاری و توجه به آثار تورمی در تنظیم سیاست ها و همچنين بهبود نظام توزیع و ایجاد شبکه های توزیعی گسترده با کمترین واسطه میان تولیدکننده و مصرف کننده. درضمن اجتناب از تصویب قوانین و مقررات تورم زا و اصلاح آنها و همچنين افزایش کارایی منابع بانکی و تخصیص بهینه آنها از طریق آزادسازی نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی از اقدامات اساسي قاليباف برای مهار تورم خواهد بود.



دکتر قالیباف راهکارها و اهدافی در برنامه های خود برای سامان دادن به سیاست خارجی و دیپلماسی کشور دارد که بر اصل دفاع از کیان انقلاب اسلامی، ارزش ها و منافع سرزمینی جمهوری اسلامی ایران استوار است. دکتر قالیباف اصلاح رویکرد مدیریت دیپلماسی کشور از رومانتیسم سیاسی به اصولگرایی واقع‌بینانه را به عنوان هدفی کلان دنبال می کند. ایجاد وحدت رویه در زمینه اعمال سیاست‌های نظام از سوی دستگاه های اجرایی و نظارت وزارت امور خارجه بر آن، حضور در مجامع بین المللی و طرح ایده های هماهنگ شده بین المللی و ایجاد زمینه گسترش همکاری های بین المللی از جمله مهم ترین اقدام های اساسی دکتر قالیباف در موضوع سیاست خارجی و دیپلماسی کشور است.

دیپلماسی خارجی

بر مبنای مطالب ارائه شده در فصل گذشته، «سیاست خارجی»، میتوان تلاش هر دولت- ملت برای رسیدن به اهداف، آرمانها و خواستهها (منافع ملی در مفهوم عام آن)، با توجه به ارزشهای رایج در یک جامعه و با استفاده از ابزار مناسب (با توجه به محدودیتها و امکانات داخلی و شرایط محیطی و بینالمللی) تعریف نمود. بر اساس این تعریف، دیپلماسی را میتوان محصول طراحیها، فعالیتها و هماهنگیهای داخلی و خارجی وزارت امورخارجه دانست که در خدمت تحقق اهداف و راهبردهای سیاست خارجی قرار میگیرد. به این ترتیب، دیپلماسی مهمترین راه و ابزار رسیدن به منافع ملی و اهداف راهبردی سیاست خارجی تعریف میشود.

تصویر اجمالی وضع موجود:

به دلایل فراوان، از جمله «ماهیت عمومی فعالیتهای دیپلماتیک در سطح جهان»، «نبود تصویری جامع و مانع از مجموعهی شاخصها و استانداردهای تعریف شدهای که بتوان به صورت رسمی و با اتکای به آنها به بررسی ابعاد مختلف و اغلب پیچیده و گستردهی فعالیتها و وظایف دیپلماتیک پرداخت» و نیز به دلیل «توقف فرآیند تفکرات و طراحیها در این زمینه تنها در سطح مجموعهی اهداف و جهتگیریهای کلان در عرصهی سیاست خارجی و روابط بینالمللی کشور»، سندی قابل قبول دربارهی عملکرد دیپلماسی کشور در اختیار نیست. با اینحال در سال 1390 در ارتباط با عملکرد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر، نظرسنجی از 20 کارشناس سیاست خارجی (از میان تحلیلگران، استادان دانشگاه و مجریان دستگاه دیپلماسی)، انجام شده است که نتایج این نظرسنجی به شرح زیر خلاصه شده است.

ارزیابی عمومی عملکرد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر

ضعیف

متوسط

خوب

عالی

بدون پاسخ

ارزیابی

موضوع ارزیابی

9

9

-

2

-

ابتکار عمل دستگاه سیاست خارجی در ناکام کردن تحریمهای بینالمللی

11

6

-

3

-

ابتکار عمل دستگاه سیاست خارجی در پیشبرد مذاکرات هستهای

8

7

-

5

-

نقش دستگاه دیپلماسی در ارتقای جایگاه و بازیگری ایران در خاورمیانه و جهان عرب

15

5

-

-

-

تعامل دستگاه سیاست خارجی با اتحادیهی اروپایی

18

2

-

-

-

تعامل دستگاه سیاست خارجی با آمریکا

7

13

-

-

-

تعامل سیاست خارجی ایران با روسیه

11

8

1

-

-

عملکرد دستگاه دیپلماسی در مذاکرات بینالمللی شامل: رژیم حقوقی خزر و مذاکرات صادرات گاز

13

5

1

-

1

عمکرد دستگاه دیپلماسی در روند اصلاح ساختار سازمان ملل متحد

1

14

-

4

1

عملکردتعامل ایران با قدرتهای نوظهور در گروه بیست مانند چین، هند و برزیل

1

4

-

13

2

عملکرد دستگاه دیپلماسی در تعامل با کشورهای آمریکای لاتین

94

73

2

27

4

تعداد پاسخ

47

5/36

1

5/13

2

درصد سهم

 

همانگونه که در جدول نیز مشاهده میشود، به استثنای 2 درصد سوالات بی پاسخ، 47 درصد از پاسخ دهندگان، عملکرد دستگاه دیپلماسی را ضعیف ارزیابی کردهاند. 5/36 درصد آن را متوسط و تنها 5/14 درصد به عملکرد دستگاه دیپلماسی رأی «عالی» و «خوب» دادهاند. همچنین، ضعیفترین عملکردهای دیپلماسی کشور در تعامل با جهان غرب و نهادهای چند جانبهی بینالمللی رقم خورده است.

در کنار موارد ذکر شده در بالا میتوان موقعیت کنونی دیپلماسی کشور را به شرح زیر برشمرد:

در سایهی دیپلماسی جدید، تعامل با جهان غرب با مشکلاتی پیچیدهتر از گذشته رو به رو شده و با گسترش تحریمهای اقتصادی تا مرز تحریمهای یکجانبه و چند جانبهی نفتی و بانک مرکزی، کاربرد ابزار دیپلماتیک را با ضعف و عدم کارایی بیشتری رو به رو کرده است.

در طول زمان، فرصتهای تعریف شده در مناسبات با آمریکای لاتین، با انتظارات مورد نظر از آن فاصله گرفته و تحت تأثیر تحولات جدی منطقهای، عدم موفقیت کامل تلاشهای انجام شده در مسیر تحقق همکاریها را بهتر به نمایش میگذارد.

در محور دیپلماسی انتقادی بینالمللی جاری کشور و طرح موضوع اصلاحات مورد نظر درمدیریت جهانی، بهرغم موضوعیت جدی داشتن محورمورد بحث و وجود تفکرات مشابه در میان برخی از کشورهای با نفوذ جهان وزمینههای ایجاد ائتلافهای مناسب، به دلیل عدم زمینهسازی جهانی لازم برای طرح موضوع، گوشهای شنوا کمتر و کمتر شده و ضرورت بازگشت به واقع بینی منطقی را به خوبی به رخ میکشد.

در عدم تحقق اهداف و سیاستهای کلان سند چشم انداز بلند مدت کشور[2] ، دستگاه دیپلماسی کشور و تحرکات دیپلماتیک انجام شده، تمامی مسئولیت را عهده دار نیست و عوامل متعدد و مؤثر دیگری نیز وجود دارد؛ ولی نبود برنامهی مشخص، بی توجهی به ضرورتهای سیاستی برای پرداختن به موضوع و تجهیز و تمرکز ظرفیتهای دیپلماتیک مورد نیاز آن، مسئولیتهای دیپلماسی کشور را در زمینهی استراتژیک تأمین منافع و امنیت بلند مدت ملی کاملاً پر اهمیت نشان میدهد.

تغییر ساختار تجارت خارجی و شرکای اصلی تجاری کشور نسبت به گذشته و افزایش سهم و تعیین کنندگی کشورهای آسیایی در این ساختار و در چهارچوب سیاست نظر به شرق، بخشی از نیازهای اقتصادی کشور را پاسخگو بوده است؛ ولی در تأمین پایداری همکاریها و تأمین حاشیهی امنیتی مورد انتظار از فرآیند همکاریهای مورد بحث، عاجز مانده و در عین حال محدویتهای خاص خود را نیز بر روند توسعهی اقتصاد ملی حاکم ساخته است.

جهت گیریهای دیپلماسی جاری به نحوی فزاینده از بهرهبرداری کارآمد مزیتهای ژئوپلتیک و ژئو اکونومیک کشور برای پاسخگویی به چالشهای فزایندهی ناشی از پیامدهای خود در حال فاصله گرفتن است و بدون تغییر اساسی و محتوایی در رویکردهای این دیپلماسی و بازسازی ابزاری که هر تعامل دیپلماتیکی باید از آن برخوردار باشد، به نظر نمیرسد بتوان شاهد تغییر معناداری در روندهای منفی عملکردهای آن بود.

پتانسیلها و مزیتها

ظرفیتهای دیپلماتیک سرمایه گذاری شده پس از انقلاب اسلامی شامل:

وجود نیروی انسانی معتقد و بهرهمند از تجربهی حضور در تحولات همهجانبهی بینالمللی در سی و چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی

حضور دیپلماتیک در پهنهی جهان و سرمایه گذاری برای آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی

برخورداری دیپلماسی کشور در سالهای گذشته از ویژگیهایی همچون: عملگراتر، تنشزداتر، اقتصادیتر، محتاطتر، بازدارندهتر، جهانیتر، متکی به نفستر و قابل اعتمادتر

ظرفیتهای انقلاب اسلامی و دستاوردهای سی و چهار سالهی آن شامل:

هویت دینی و رسالتهای فرهنگی و انسانی در فلسفهی سیاسی انقلاب اسلامی و تأیید جهانی آن

تداوم نفوذ تعیین کنندهی انقلاب اسلامی در میان ملل محروم جهان و کشورهای اسلامی و ظرفیت دیپلماتیک آن

اهمیت و جایگاه مردم سالاری دینی در سیاست داخلی کشور و قابلیت بهرهبرداری دیپلماتیک از آن، هم برای مهار تهدیدها و هم به عنوان بهترین و کوتاهترین راه تحقق هدف الگو شدن

برنامهپذیری محیط داخلی سیاست و دیپلماسی خارجی کشور از قبیل:

محتمل بودن برنامهریزی برای حضور هماهنگ منابع اصلی و نهادهای امنیتی و نظامی کشور برتصمیم گیریها، جهتگیریها و کارکردهای روابط خارجی کشور تحت مدیریت یکپارچهی دستگاه دیپلماسی کشور

ظرفیت بالای بازدارندگی و قدرت نظامی و دفاعی و فرمانبری آن از راهبردها و سیاستهای نظام حاکم بر کشور

ظرفیتهای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران از جمله:

موقعیت بسیار استراتژیک جغرافیایی کشور در منطقهی خلیج فارس و خاورمیانه

ظرفیتهای بالا و رو به توسعهی همکاریهای اقتصادی و علمی کشور

وجود مکانیزم کمکهای توسعهای و خارجی ایران اسلامی به عنوان ابزاری مهم در دیپلماسی آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتینی کشور

چالشها

عدم تحقق اهداف و انتظارات ملی چشم انداز سیاست خارجی و سازماندهی و مدیریت داخلی نامناسب دستگاه دیپلماسی کشور به واسطهی:

نبود برنامهی منسجم و هماهنگ برای تحقق اهداف و راهبردهای مهمترین سند منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، یعنی سند چشم انداز بلند مدت کشور

کم توجهی به مبانی نظری، نبود مطالعات کاربردی مؤثر و ارتباط مطالعات در حال انجام در وزارت امور خارجه و معدود مؤسسات مطالعاتی در عرصهی روابط بینالملل و سیاست خارجی

تغییرات وسیع و بینتیجهی سازمانی و تداوم فرهنگ سازمانی حاکم بر دستگاه دیپلماسی کشور که خواهان پیروزیهای مقطعی و سریع است.

نبود قابل توجه دانش و ظرفیتهای تخصصی مورد نیاز دستگاه دیپلماسی کشور در حوزههای مختلف اقتصادی، بینالمللی، حقوقی و ...

نبود جایگاه درخور و حقیقی در نظام تصمیمگیری و عدم همکاری، هماهنگی و نیز رقابت دستگاههای اجرایی از قبیل:

نبود جایگاه مناسب برای انجام وظایف قانونی و حرفهای وزارت امورخارجه

عدم هماهنگیها و همکاریها و نیز رقابت دستگاههای مختلف اجرایی کشور و انحصار اطلاعات راهبردی فعالیتهای مختلف از سوی دستگاههای مختلف اجرایی در این عرصه

عدم تمایز ملموس میان سیاست خارجی، داخلی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و پیامدهای آن

رویکرد نامناسب دیپلماسی کشور از جمله:

رومانتیسم سیاسی و تحرک دیپلماتیک بهویژه در سطح وزرای خارجه و مقامات ارشد سیاسی، همراه با بیش تخمینی دربارهی ظرفیتها و امکانات همکاری

ایدهپردازی در سطح بینالمللی بدون زمینهسازی و ایجاد فضای پذیرش خارجی و بینالمللی یک ایدهی قابل طرح

سخنگویی نامنسجم و ناهماهنگ در عرصهی بینالمللی از قبیل چند صدایی در کشور با حضور ناهماهنگ شخصیتهای مرجع در جامعه (مستقل از جایگاه دولتی آنان) در عرصهی سیاست و دیپلماسی خارجی کشور

شوکهای مستمر خارجی و همزمان اعمال تحریمهای اقتصادی وعدم کارایی ابزار دیپلماتیک

اهداف کلان

دفاع از کیان انقلاب اسلامی، ارزشها و منافع سرزمینی جمهوری اسلامی ایران

احیای جایگاه و نقش دستگاه دیپلماسی خارجی کشور در نظام تصمیمگیری ملی در روابط خارجی و اطلاع رسانی مؤثر برای آن

برنامهریزی، سازماندهی و مدیریت یکپارچهی مزیتها و پتانسیلهای داخلی و خارجی (قدرت ملی) جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی خارجی و اثر بخشی و کارایی بیشتر در رویارویی با چالشهای جاری

تجهیز ظرفیبتهای سازمانی، تخصصی و مذاکراتی دیپلماتیک رسمی کشور با هدف تحقق اهداف و راهبردهای سیاست خارجی پیشرفت و عدالت

برنامهریزی و کاربرد دیپلماسی مؤثر عمومی برای ایجاد محیط بینالمللی، منطقهای و اسلامی مناسب تحقق برنامهی سیاست خارجی پیشرفت و عدالت

اصلاح رویکرد مدیریت دیپلماسی کشور از رومانتیسم سیاسی به اصولگرایی واقع بینانه

ارائهی خدمات کنسولی مؤثرتر و کاراتر به ایرانیان خارج کشور و نیز فرآیند توسعهی روابط خارجی کشور

راهبردها

اصلاح قانون وزارت امور خارجه و اساسنامهی وزارت امور خارجه

توسعهی تفکر و برنامهریزیهای راهبردی در مجموعهی تلاشهای وزارت امور خارجه و ایجاد وحدت رویه در زمینهی اعمال سیاستهای نظام از سوی دستگاههای اجرایی و نظارت وزارت امور خارجه بر آن

حضور در مجامع بینالمللی و طرح ایدههای هماهنگ شدهی بینالمللی

تنظیم سطح روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای جهان و مجامع بینالمللی با توجه به تحولات جهانی، نیازها و الزامات توسعهی اقتصادی و سیاسی کشور

مدنظر قرار دادن مشترکات سیاسی و فرهنگی با دیگر کشورها به هنگام تدوین برنامهی سیاست خارجی و همکاریهای فرهنگی

برقراری ارتباط فعال سیاسی با کلیهی کشورهای غیر متخاصم جهان به اشکال مختلف برای جلب حمایت آنها و جلوگیری از تحریکشان از سوی کشورهای متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران

ساماندهی بهتر تلاشهای مطالعاتی وزارت امورخارجه با توجه به نیازهای خاص سازمانی و ملی

به کارگیری فزایندهی دستاوردها و امکانات ICT با توجه به نیازهای روزافزون وزارت امور خارجه

اصلاح هویت خارجی کشور و ایجاد زمینهی گسترش همکاریهای بینالمللی

ارتقای سطح تلاشها برای ثمربخشی سیاست تنش زدایی و اعتمادسازی با افزایش سطح تحرکات دیپلماتیک

ایجاد تمرکز در سیاستگزاری امور اتباع خارجی در زمینههای مختلف

اقدامهای اساسی

‌‌توسعهی هماهنگی بخشهای بینالمللی کلیهی دستگاههای اجرایی به منظور پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشور

تعمیم فرهنگ توجه به سیاست خارجی و ارتقای جایگاه آن در افکار عمومی جامعه

تسهیل و ارائهی بهتر خدمات کنسولی با بهرهگیری از فناوری اطلاعات با هدف افزایش اثربخشی تلاشهای خارجی

ایجاد پیوندهای امنیتی و دفاعی مشترک با هدف جلب اعتماد کشورهای غیرمتخاصم

تلاش برای ایجاد ظرفیتهای مثبت در سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به کارگرفتن این سیاستها به عنوان عامل وحدت وتقریب با دیگر فرهنگها و مذاهب

تشدید نظارت و انجام به هنگام فعالیتها و طرحهای وزارت امور خارجه در داخل و خارج از کشور و توسعهی کاراییهای هزینهای

حاکمیت روز افزون مقررات و ضوابط اساسنامهی وزارت امور خارجه، توسعهی نظام ارزیابیهای فنی و تخصصی وکسب فرصتها و واگذاری مسئولیتها با توجه به شرایط زمانی و ظرفیتها و تواناییهای پرسنلی

همکاری در مدیریت کاراتر بحرانها و مشکلات خارجی مقطعی با ابزار دیپلماتیک

تلاش در چهارچوب منافع ملی برای رفع اختلافات مرزی و جلوگیری از هر عاملی که مرزهای کشور با همسایگان را ناامن کند.

ایجاد و فعال کردن مرکز مجازی دیپلماسی خارجی کشور

ادغام کامل ملاحظات ICT در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری وزارت امورخارجه

تأسیس شورایعالی دیپلماسی عمومی و برنامهی جامع این دیپلماسی در کشور

بازبینی تشکیلاتی و ساختاری وزارت امورخارجه با هدف عملیاتی کردن سیاست خارجی پیشرفت و عدالت

ایجاد مرکز الکترونیکی مشارکت در مدیریت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با هدف رسیدن به قدرت تصمیمگیری سریع و استفاده از حداکثر ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور

بازبینی جامع شرح وظایف سفیران و نمایندگیهای خارجی کشور

ساماندهی بهتر روابط متقابل وزارت امورخارجه و دستگاههای اجرایی کشور: استقرار مشاوران دیپلماتیک وزارت خارجه در قلب دستگاههای اجرایی کشور و روابط بینالملل آنها

ساماندهی و گسترش فعالیتهای فرهنگی و هنری خارج از کشور در چهارچوب یکپارچگی سیاست خارجی به صورت شفاف و با هدف تشنج زدایی فرهنگی

بسترسازی برای حضور بینالمللی اصحاب فرهنگ و هنر ایران

ساماندهی فعالیتهای نهضتی به گونهای که از نظر کشورهای غیر متخاصم تهدید تلقی نشده و برای جمهوری اسلامی ایران تهدیدساز نباشد

توسعهی آموزش مستمر مؤثر و راهبردی در وزارت امور خارجه با توجه به تحولات سریع بینالمللی و نیازهای سطوح مختلف سازمانی و فعالیتهای مختلف آن

سرمایه گذاری رو به توسعه در زمینهی آموزش و تربیت نیروی انسانی

تعدیل، جایگزینی منطقی و ایجاد تناسب پرسنلی با توجه به وظایف و نیازهای سازمانی

گسترش دسترسی و تسریع ارائهی خدمات مستقیم وزارت امور خارجه (خدمات کنسولی ایرانیان)

سرمایه گذاری لازم برای تأمین تجهیزات و دسترسی منطقی به نرم افزارها و کادر فنی مورد نیاز

سرمایهگذاری مؤثر در تأمین پشتوانههای دانش و تصمیمسازی

تعمیق و تسریع اجرای طرح بودجهی برنامهای وعملیاتی و افزایش سطح کارایی در هزینهها و استفاده از منابع و امکانات وزارت امور خارجه بر اساس اولویتهای جهت گیریهای روابط خارجی

تسهیل کارها و مقررات زدایی و انتخاب روشهای کاری مؤثرتر برای کاهش زمان فعالیتها و خدمات و بهبود سطح رفاه کارکنان

توسعهی استفاده از خدمات متقابل بین دستگاهی درروابط خارجی و استفاده از سینرژی مالی و اداری حاصله

تأمین و تحویل سریع ساختمانهای نمایندگیها و اقامتگاهها در خارج از کشور به منظور حمایت ازصرفهجویی وسیع اجرایی

نگهداری و نوسازی امکانات ساختمانی و زیربنایی وزارت امور خارجه

کمک به جذب سرمایه گذاران و مشارکت مؤسسههای تخصصی بینالمللی برای گردشگران خارجی وزیرساختهای اقامتی

شناساندن و معرفی جاذبههای گردشگری ایران و اطلاع رسانی مناسب آن

کمک به افزایش توان صنعت جهانگردی و جذب جهانگردان، بهویژه از کشورهای اسلامی


 



درباره وبلاگ


خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 360
بازدید کل : 88795
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


<-PollName->

<-PollItems->

<-PollName->

<-PollItems->